Säker Häst med Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist

Datum: Söndag 16 april

Tid: Kl. 11.00-17.00

Kursen inleds med teori kl. 11.00 kring hur hästen fungerar. Teorin är öppen för alla och håller på i ca. 2 timmar. Därefter finns det möjlighet att rida lektion i ridhuset för Ulla-Carin. Lektionen innehåller miljöträning med olika former av hinder som ekipagen ska ta sig över, igenom eller under. För övriga är cafeterian öppen efter teorin under tiden ni kan titta på de andra ekipagen.

Plats: Heda ridklubb, uppe i cafeterian samt stora ridhuset

Teorin är gratis för alla inskrivna elever på ridskolan

För övriga medlemmar 50 kr/person och icke medlemmar 150 kr/person

Möjlighet att efter teorin testa på att rida en lektion för Ulla-Carin finns för både privatryttare och ridskoleelever.

Anmälan till ridningen:
För medlemmar på MinRidskola och ekipage utifrån anmäler sig till mia@hedaridklubb.se

Till teorin krävs ingen föranmälan!

Priser för ridning:

Privatryttare på Heda: 250 kr
Ridskoleelever: 350 kr inkl. hästhyra
Ekipage utifrån: 350 kr inkl. ridhusavgift

Kursen inleds med teori, därefter finns det möjlighet att rida lektion i ridhuset tillsammans med Ulla-Carin.

Ulla-Carin har nästan 30 års erfarenhet som ridande polis i Stockholm, varav 22 år med sin tjänstehäst ”Utter” som blev Sveriges bästa polishäst. Ulla-Carin har även haft ansvaret för den polisiära utbildningen av stockholmspolisens hästar, numera är hon pensionerad från polisen men håller SäkerHäst-kurser runt om i landet.

SäkerHäst syftar till att lära sig förstå och utgå från hästens naturliga beteende samt inlärning och på så sätt få ekipagen att bli trygga med varandra. Detta är grunden till all träning, oavsett användningsområde. Det ska vara ett nöje att umgås med sin häst, inte ett stressmoment. Vi tror att hästen blir rädd eller inte klarar saker vilket oftast är helt felaktigt utan istället behöver lära oss att tyda hästens signaler och hur hästen tyder våra.

Läs mer på sakerhast.se